מה הן יחידות מוטוריות, ולמה הן כל-כך חשובות לכוח ובניית מסת שריר

T-NATION

T-NATION

יחידות מוטוריות הם נוירונים המפוזרים בכל הגוף שלכנו בשלד ובתוך מערכות השרירים, כחלק מהמערכת העצבית. עיקר עיקר תפקידם, מאוד בכללי, הוא לגייס את סיבי השריר בזמן נתון מסויים, כחלק מהמכניזם של המערכת העצבית והמוח לגייס את השרירים. ככל שיותר יחידות מוטוריות מתגייסות(סיבי שריר), כך הגוף יכול לייצר יותר כוח.

גיוס יחידות מוטוריות הוא המפתח לגירוי גבוהה יותר

כאשר משווים בין משקל של תרגיל עם RM10 ולעומת RM1, הגוף צריך לייצר יותר אנרגיה במשקל של RM1, ולכן יש צורך לגייס יותר יחידות מוטוריות(טכנית) מאשר משקל שצריך לייצר כוח בשבילו רק ל10 חזרות. וזה ה-ב-ס-י-ס ׅשל כל מכניזם של היפרטרופיה וכוח. ככל שיותר יחידות מוטוריות מגוייסות, יש עבודה גבוהה יותר, וגירוי גבוהה יותר של השריר. כלומר, אקטיבציה של 60% מהשריר (RM10) היא נחותה יותר לעומת אקטיבציה של 100% מהשריר (RM1). ברורׅ?

איך מנצלים את מקסימום הפוטנציאל של סיבי השריר

המכניזם העיקרי של גיוס היחידות המוטוריות הוא יעילות הגיוס. למה רשמתי טכנית שהגוף מגייס 100% מהיחידות המוטוריות בRM1? כי טכנית, זה מה שאמור לקרות. בפועל, יש צורך "להקנות" לגוף את היכולת והיעילות הזאת. ניקח לדוגמא את שריר הארבע ראשי. אם יש לו 1000 יחידות מוטוריות, מתאמן לא מאומן יצליח לגייס 500 יחידות מוטוריות, מתאמן יותר מאומן 700, ומתאמן יותר מאומן ככה וככה וכן הלאה. צריך להקנות ולתרגל את היכולת לגייס יותר יחידות מוטוריות במטלה ספציפית. *הערה חשובה: זה אחד הסיבות העיקריות והחשובות לכך שהרבה מחקרים לא מצביעים על עליה במסת השריר בשבועות הראשונים באימוני כוח באחוזים גבוהים. המתאמנים לומדים לגייס יותר יחידות מוטוריות בשלבים האלה כדי להיות יותר יעילים בהמשך. מתאמן שכל חייו התאמן על גיוס נמוך, פשוט לא יוכל לנצל את הפוטנציאל המלא שלו. זה בדיוק כמו לאכול 100ג חלבון כשצריך 200ג.
היעילות תלויה בעוד משתנים. לא בהכרח, חייבים לעבוד לטווח חזרות מקסימלי כדי ל"בצע" גיוס גבוהה של יחידות מוטוריות. למשל, כתוצאה מתשישות וזרימת דם מוגברת לתאי שריר בזמן פעילות, אפשר לבצע "מניפולאציה" ולגייס אחוז גבוהה מהיחידות המוטוריות גם בחזרות גבוהות. אם ניקח RM10- לאחר עבודה ותשישות של השרירים, הגוף יגיע לגיוס מקסימלי של היחידות המוטוריות בחזרות האחרונות (7-10). וכאן, ככל שננוח פחות וניתן לגוף להתאושש פחות, נוכל בכל סט לגייס אחוז גבוהה\"מקסימלי" של יחידות מוטוריות. רסט פאוס משתמש בדיוק בשיטה הזאת.

אודות הכותב צפה בכל הפוסטים

Aviv Cohen

תמיד הכרתי את עצמי כאוטודידקט- יש לי הרבה חיבה לקריאה, למידה וכתיבה, ויחד עם הניסיון שצברתי עם מתאמנים ברמות שונות וסוגים שונים (ממבוגרים עם קשיים לספורטאים מענפים שונים) הקמתי בלוג חדש בארץ.

את מירב הכתיבה שלי אני מנסה לנסח בצורה קולחת ונוחה לקריאה, והעיקר להעביר מסרים מסובכים בצורה פשוטה כדי שתוכלו להיות הגרסה טובה ביותר של עצמכם.

אם יש לכם שאלות, צריכים עזרה או אפילו המלצות- תוכלו ליצור קשר איתי ב: [email protected]

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *

*