למה הרוב לא מצליחים לרדת במשקל?

Aviv Cohenחיטוב, כל הפוסטיםLeave a Comment

בואו נתוודה על המציאות של כולנו- האם ההמבורגר הוא האחראי להשמנה שלנו? האם זה הגלידה שאכלנו, הפיצה, או הפלאפל?

לא.

קדימה. נוציא את זה מאיתנו- פיצה והמבורגר הם לא האשמים. האשמים האמיתיים הם אנחנו שלא לוקחים את האחריות. אנחנו, שמחליטים לעשות ולבצע את מה שאנחנו יודעים בוודאות שיכול להשפיע עלינו לרע, אבל אנחנו עדיין עושים את זה. אנחנו, הם אלה שגורמים לנו להשמין.

זה לא נשמע לכם אירוני? אנחנו, כמכונה המתוכנתת לגדול, להתפתח והכי חשוב- לשרוד, דווקא אנחנו גורמים לעצמנו את הנזק והולכים נגד ההפך המוחלט של האמת שלנו.

ולכן, אדם שלא אחראי כלפי עצמו, הוא אדם שאינו יודע איך לתכנן את התזונה שלו ולהתנהל איתה. אי היכולת הזאת מובילה גם לאיבוד השליטה שלנו בתזונה, ובעקיפין גם למשקל הגוף שלנו.

אם נצליח להתנהל עם התזונה שלנו, תהיה לנו את השליטה לשנות את משקל הגוף שלנו, להמנע מהשמנה, ולהצליח גם לרדת במשקל.

כל דיאטה היא שיטה, אבל לא כל שיטה היא דיאטה.

כמה שאנחנו מתעסקים יום יום עם המושג דיאטה. כל פעם אנחנו נחשפים לדיאטות ושיטות חדשות. פליאו, צמחונות, טבעונות, דיאטת אורז, דיאטת חסה- ואנחנו לא מפסיקים לחפש פתרונות.

אבל הבעיות הן לא ב"פתרונות". הבעיות הן  לא במאכל ספציפי, ולא בתוסף תזונה ספציפי שיפתור הכל. וזה לא בגלל הגנטיקה שלנו.

הבעיה העיקרית היא שאין לנו מושג מה צריך לבצע בפועל בשביל לרדת במשקל. וברגע שנדע, נבין וניישם- לא נצטרך לחפש עוד פתרונות. זה עד כדי כך פשוט.

למה בני אדם משמינים מלכתחילה?

אפשר להתווכח; הגנטיקה משפיעה, האוכל משמין, "לחם זה משמין"- הסיבה עמוקה יותר, ותלויה בגורם אחד בלבד: חינוך.

החינוך, הוא לא בשביל להרגיל אנשים "איך לאכול בריא ולהמנע מג'אנק פוד".

חינוך נכון זה לקבל את הידע הבסיסי לאיך לאכול כך שנוכל לשלוט בהרכב הגוף שלנו- בין אם המטרה היא לרדת במשקל, לשמור על הגזרה, או לעלות במשקל.

להתרגל לאכול "בריא" ולהמנע כמה שיותר מלאכול אוכל שעלול להזיק לנו זה חשוב- אבל לא חשוב כמו הבסיס. והכל מסתכם סביבו, מאחוריו ומתחתיו. אי אפשר לעקוף אותו, אי אפשר להלחם בו. אבל מרבית האוכלוסיה בכלל לא יודעת אותו.

אתם חסכנים או בזבזנים? אפשר לחנך אדם לא להוציא הרבה, אבל לפעמים זה בלתי נמנע. יש צורך ללמוד איך לארגן את ההכנסות וההוצאות, ויש לדעת עוד כלים שעשויים לעזור לנו, כמו תוכניות חיסכון למיניהן ושוק ההון.

אבל אנחנו לא תמיד יודעים לבצע את כל זה ביעילות רבה. ובהרבה מקרים, או שאנחנו מסתבכים ומאבדים את השליטה הכלכלית שלנו, או שאנחנו פונים לאנשי מקצוע. ואם להמיר את הדוגמא לנושא שלנו:

אנשים עולים במשקל מכיוון שהם אינם יודעים איך לשלוט על התזונה שלהם.

והנה הבעיה: לא מלמדים אותנו את זה. אי פעם עברתם שיעור תזונה במהלך ההתבגרות שלכם? אי פעם לימדו אותכם איך לנהל את התזונה שלכם?

משהוא לימד אותכם פרט כלשהוא שקשור לניהול התזונה שלכם? למדתם לבשל, מה מזיק ומה לא, מה בריא ומה לא בריא. את ההבדלים אתם מכירים. אפילו את התפקידים של מרכיבים שונים וההשפעה שלהם, אבל את ההמשך? כלום.

הידע שאנחנו צוברים בתזונה רק מסיט אותנו.

הבסיס הוא לא סוד. בכלל. הוא לגמרי פתוח לקהל הרחב וכל מי שנכנס מעט לתחום הספורט נחשף אליו.

לרדת במשקל מצריך בסך הכל לדעת נוסחה אחת פשוטה.

הניחוש שלי לא פרוע אם אנחש שאתם כן יודעים מהי הנוסחה.

אבל, בעידן כל כך אינפורמטיבי, כולנו חשופים להמון מידע. ובגלל שירידה במשקל זה  נושא מאוד רגיש לכלל האוכלוסיה, המון אנשים רוצים להיחשף וללמוד על איך לרדת במשקל- ואז אנחנו נחשפים ליותר ויותר מידע, שרק הולך ומבלבל אותנו, מרחיק אותנו ומסיט אותנו ממה שחשוב באמת. ואז, אנחנו שוב מאבדים שליטה על הגוף שלנו או שפשוט לא רואים תוצאות.

מחסור במוטיבציה זה מיתוס. יותר מידי מידע, בלי הכלים הפרקטים והפשוטים, מייאשים אותנו ומורידים לנו את המוטיבציה.

במקום לבצע את השינוי(או לעקוב על פיו) שיביא לנו את 80% אחוז מהתוצאות, אנחנו פועלים ומשיגים את 20% מהתוצאות, ובאותו זמן שוכחים מהחלק הכי חשוב- הבסיס.

אם זה כל כך פשוט, אז למה אנשים עדיין מחפשים דברים מורכבים יותר? אולי מכיוון שזה פשוט מידי בשביל להאמין.

אנחנו נסחפים אחר הטרנדים החדשים בתקווה שזה יהיה הפתרון. אבל ה'פתרונות' קשים ומבלבלים מידי, אנחנו מתבאסים והולכים לאיבוד…ובסוף פורשים.

והפתרון לכך, הוא על ידי פישוט התזונה שלנו. בלי להסתבך בפעולות ספציפיות, אכילת מזון ספציפי או בקיצור- להמנע מלהגביל את אורח החיים שלנו ולהפוך את חיינו סביב תזונה קפדנית.

למה צריך להפסיק לעשות דיאטות

לקחתי דוגמא פופולרית לדיאטה נפוצה- דיאטה קטוגנית. הרעיון: להמנע ככל הניתן מפחמימות שמשפיעות על שריפת השומנים(או להמעיט, או לתזמן). בפועל, הרעיון נשמע הגיוני ונחמד ביותר, ולמען האמת, גם יש תוצאות לא רעות.

אבל יש תוצאות לא רעות בעוד סוגי דיאטות.

ובואו נהיה ריאלים, פחמימות משחקות תפקיד חשוב מאוד בחיינו- בין אם זה פיזיולוגי, פסיכולוגי, או סביביתי. האם אתם רואים את עצמכם לא אוכלים יותר פחמימות בחיים?

גם אם המטרה היא לתקופה מוגבלת. ונניח שירדתם במשקל כפי שרציתם. מה אז? אפשר לאכול שוב פחמימות? תמשיכו לחיות תחת דיאטה נוקשה, גם כשהגעתם לתוצאות שרציתם? או שאולי תיכנסו למעגל שלם ובלתי נגמר של לרדת בלי פחמימות, לעלות עם, וכן הלאה?

הדיאטה הטובה ביותר היא לא דיאטה, אלא אורך חיים תזונתי שיהיה לכם נוח ליישם ושילווה אותכם לאורך כל המטרות שלכם.

צבירת ידע, הוא הפתרון לכל דבר. כשיש בעיה- תמיד יש פתרון.

מתקשה? לא מצליח להגיע לתוצאות, או לא מבין מה לעשות? לך- ותלמד. תחקור, תתנסה, תבין. בסוף אתה תגלה את התשובה, היא תלווה אותך לאורך כל חייך. מגניב, לא?

[optin-monster-shortcode id="d7amfw9msajosrkymdwx"]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.