האם אימוני כח גורמים לצניחת רחם?

Sigal Cohenכל הפוסטים, נשים, פציעותLeave a Comment

מידי פעם פונות אלי מתאמנות או אמהות של מתאמנות ושואלות אם אני לא מודאגת מצניחת רחם כתוצאה מהרמת משקולות אז עבורכן המתאמנות הצעירות שצריכות להרגיע את הבית.

צניחת רחם היא תופעה שנגרמת בשל החלשות שרירי רצפת האגן ומאפיינת לרוב נשים מבוגרות. מחקרים אחרונים מצביעים על בסיס גנטי לתופעה ובאופן מפתיע הגורם מספר אחד לצניחת רחם הוא לידה. כמובן שטרם פגשתי אמא (או רופא לעצם העניין) שתמליץ לבת שלה להמנע מלידה בגלל הסיכון לצניחת רחם.

בין הגורמים לצניחת רחם מונים: לידה, לידת מכשירים, גיל בלות, שיעול כפייתי, גידול באגן, השמנת יתר והרמת משאות כבדים. הרמת המשאות מופיע כגורם שביעי אבל חשוב לציין שבמחקרים אין התייחסות ממשית לאיזה סוג של הרמת משאות כבדים עלול לגרום לכך אלא התייחסות כללית יותר.

העובדה שאין עליה חולק היא שצניחת רחם יכולה להווצר אצל נשים שמלכתחילה יש להן חולשה של שרירי רצפת האגן. מאחר וצניחת רחם עלולה להתרחש גם אצל נשים שלא עוסקות כלל בספורט אפשר היה להניח שנשים ששגרת יומן כוללת אימוני כוח ובמיוחד תרגילים מורכבים המפעילים את שרירי הליבה יהיו בסיכון נמוך יותר לצניחת רחם. אולם כפי שציינתי אין בסיס מחקרי שתומך או שולל הנחה זאת.

בחיים כמו בחיים אין דבר כזה אפס סיכון אבל בהתחשב בגורמים העיקריים לצניחת רחם – לידה וגיל – הרי שנשים צעירות ששומרות על שגרת האימונים שלהן לא נמצאות בקבוצת סיכון מוגברת לצניחת רחם נהפוך הוא, הן מגיעות לגיל לידה או בלות עם יתרון על האחרות. לנשים שמתחילות להתאמן בגיל מאוחר בהחלט כדאי להבדק אצל רופא לפני ובמהלך האימונים ועם תכנית אימונים הדרגתית והשגחה מוקפדת על טכניקה ניתן לחזק את שרירי רצפת האגן.

שורה תחתונה אין מסקנות חד משמעיות לקשר בין אימוני כוח אינטנסיביים וקריסת אברי האגן ולכן כמו בתחומים אחרים בחיים אל תהססו להתווכח ולדרוש הוכחות מכל מי שטוען אחרת, גם אם הוא רופא.

לקריאה בנושא: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23445129

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.