מהו עומס על הגוף, ואיך הוא משפיע לטובה או לרעה על אזורים כגון הגב התחתון?

Aviv Cohenכל הפוסטים, סטאביליטי, תכנון אימוניםLeave a Comment

נתחיל בפירוק של המושג הבסיסי עומס– כאן יש בילבול רציני עקב האסוסיאציות השליליות של המילה עומס.
אפשר להתייחס לעומס על הגוף כאל סדרה של "לחצים" או "לחץ"- כוח המופעל על הגוף, ועל הגוף להתנגד אליו בצורות ומדדים שונים.

בפסיכולוגיה יש מודל ללחץ שקיים בגוף, וההשלכות על הגוף לטובה ולרעה: המודל הוא ספקטרום של 3 מצבים, לחץ נמוך מידי, לחץ חיובי(אמצע) ולחץ שלילי (קצה הספקטרום). המודל פשוט- המצב האופטימלי הוא להיות באמצע, כלומר להיות תחת לחץ חיובי. זה אומר שרמת לחץ מסויימת כן צריכה להיות עם מנת שהגוף יהיה בתנאי תפקוד אופטימליים.

כאן הדופק עולה, האנדרלין משתחרר, והגוף מפוקס יותר. בקצה אחד של הספקטרום, נמצא הלחץ השלילי- יותר מידי לחץ שמשפיע לרעה על התפקוד: לחץ דם גבוהה, דופק מהיר מידי, הפרשת יתר של הורמונים. חום, זיעה ורעידות בגוף. בקצה השני של הספקטרום נמצא מעט מידי לחץ(או בכלל לא)- אי הפרשת אדרנלין, דופק נמוך ועוד. גם כאן ההשפעה היא לרעה, כי גם כאן הגוף לא נמצא בתנאים האופטימלים לתפקוד.

 

המודל של העומס או "לחץ" עובד בצורה דומה עם מספר משתנים. לחץ נוצר על הגוף לאורך ביצוע תרגיל, סטים, אימון ואפילו תוכנית שלמה- כל זה נחשב כעומס.

המודל משרת מטרה דומה בתחום הכוח וגם בבעיות גב. יותר מידי לחץ- מוביל לעומס יתר שכולל בתוכו גם כאבי גב ופציעות. לחץ נמוך מידי הוא למעשה המנעות מעומס על הגב התחתון, שמשאיר את הגב חלש ופגיע. אמצע הספקטרום, מאפשר לנו לחזק את הגב ולהשאר רחוקים מכאבים ופציעות, ונמנעים מגב חלש.

לפיכך, האסוסיאציה לעומס באימונים היא לא בהכרח רעה.

עכשיו נתחיל להתמקד בגב התחתון:

ישנם שלוש סיטואציות שקורות באימונים שאני אתייחס אליהם בהקשר בין עומס לגב תחתון;

1. עומס יתר

פשוט. ביצוע יותר מידי לחץ על הגב התחתון שהגוף או לא מצליח להתמודד איתו ברגע נתון(פציעה כתוצאה ממשקל כבד מידי שהגוף לא מצליח להתמודד*) או לחץ מתמשך שבסוף יוביל לפציעה עקב חולשה ואי התאוששות כראוי של הגב התחתון(אתייחס לזה בסעיף השני)
*נתון משתנה. כשהגוף לא מצליח להתמודד עם משקל מסויים, הוא יכול פשוט להגיע לכשל. מכאן כשמישהוא לא מצליח להרים את המשקל הוא פשוט זורק את המשקולות, או נופל עם המוט על המוטו ביטחון בסקוואט. במקרים האלה זה לרוב בטוח ולא צריך להימנע מכשל רק בגלל חשש לפציעה, אבל הסיכון עדיין שם)

2. עומס מיותר

עומס שנוצר כתוצאה מתרגילים מיותרים או מסוכנים(לא, חתירה בהטייה, סקוואט ודדליפט לא כלולים), סינרגיה שגויה באימונים\תוכנית(סקוואט-דדליפט-חתירה יוצר עומס עצום ולא חכם על גב) או טכניקה שמובילה ליצירת אקסטרה עומס(קרי גב עגול בדדליפט*)
*הנה עובדה מעניינת- גב עגול הוא לא גורם ישיר(או בכלל) לפריצת דיסק או פציעה בפן הפשוט. אתייחס אל זה בעתיד.

3. מניעת עומס על הגב

הנה הסיטואציה הכי פופולרים כיום: יש לי בעיות גב. מה קרה? כואב לי הגב. מה אתה עושה לגבי זה? מוריד עומס. מוריד עומס? הגוף פגיע. הגוף פגיע? הגב כואב. הגב כואב? מוריד עומס…
יופי, כמה חכם. המחשבה של הורדת העומס היא זאת שנידונה את האדם לסבול מכאבים למשך שארית חייו אלא אם כן יקום ויעשה את השינוי.
ישנם המון סיבות לכאבי גב. אבל הסיבה מספר אחת לכאבי גב אצל מירב האוכלוסיה, ואי אפשר להתווכח עם זה- חולשה*. אני אתן דוגמה- תעמדו, תכופפו את הגב ותעמדו כך שהראש שלכם מקביל לריצפה ואתם יוצרים צורה של חצי ריבוע בגוף. תעמודו ככה כמה שניות ויתחיל לכאוב לכם הגב. הוו, זה בטח אומר שיש לי בעיות גב! במקרה הזה העומס גדול מידי מבשביל להימנע לחלוטין, אבל בכל זאת. ככל שמתחזקים, הגוף יכול לעמוד ביותר עומסים. ככל שנמנעים מעומס, הגב נחלש עד לכדי מצב שלא יצליח להתמודד עם עומסים פשוטים בחיי היום יום. אי מניעת העומס יגרור יותר חולשה, יותר כאבים, וסיכון גבוהה יותר לפציעה.
*יציבה הינה גם גורם קריטי בהקשר הזהׅ.

תהיו חזקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.