עבודה בילטראלית ויונילטראלית לאתלטים וליפטרים

Aviv Cohenכל הפוסטים, תכנון אימוניםLeave a Comment

עבודה בילטראלית ויונילאטרלית:
עבודה בילטראלית מתייחסת לעבודה על דו צדדית; כלומר על שני הרגליים, שני הידיים. תרגילים עם מוט הם דוגמה מושלמת לכך.
עבודה יונילאטרלית מתייחסת לעבודה חד צדדית, עבודה על יד אחת, על רגל אחד. דוגמאות לכך; מכרעיים, סקוואט בולגרי וכול'.

מי, למה, ומתי כדאי לשלב עבודה יוני ובילטראלית;

בעיקר ספורטאים, ומתאמנים עם בעיות סימטריה- יפיקו המון מעבודה יונילטראלית. בענפי ספורט בהם התנועה היא לא בכיוון אחד (לצדדים, שמאלה\למעלה), יש צורך להיות חזק בזמן תנועה\פעולה גם בצד אחד, ולא תמיד יש צורך בעובדה של כלל הגוף לביצוע התנועה. לכן, יש צורך הרבה פעמים לעבודה לפי צדדים, ולהיות מוכנים להפיק כוח וכוח מתפרץ גם בצד אחד בלבד.
מתאמנים בעלי בעיות סימטריה יוכלו לצמצם פערים עקב לקויות יציבה שונות, שיכולים בין היתר להיות תלותיים יתר על המידה בצד אחד, או להיות 'מושענים' על צד אחד. תופעות פופולריות לכך קורות עקב בעיות שכמה ואגן שהצגתי בסטטוס הקודם.
האם כדאי לשלב עבודה בילטראלית? בהחלט. עבודה בילטראלית היא הבסיס לפיתוח כוח של כל הגוף, ואין ענף ספורט שאין בו גם כיוון אחד בלבד.

מתי כדאי לשלב עבודה בילטראלית? עבודה בילטראלית היא מצויינת על מנת לפתח מהירות, כוח, כוח מתפרץ אבל לרוב- בתנועה לינארית אחת (כלומר בכיוון אחד). הספורטאים שיפיקו את מירב התועלת מהבודה דו צדדית הם בעיקר ליפטרים (פווארליפטרים, קרוספיטרים, וויטליפטרים ועוד).
האם כדאי להם לשלב עבודה יונילטראלית? לרוב, לא. מלבד בעיות סימטריה או הוספת נפח להיפרטרופיה, עבודה יונילטרלית תחשב למיותרת. היא מלמדת את הגוף לייצר כוח בצד אחד, או להשתמש בצד אחד, והמטרה של הליפטר היא שונה- לייצר כוח משני הצדדים, בצורה יעילה, מהירה ובו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.