טיפ: רקמת הטוראקולמבר יכולה לגרום לכאבי גב

Aviv Cohenסטאביליטי, פציעותLeave a Comment

הטוראקולאמבאר פאשיה (Thoracolumbar Fascia)
היא כנראה אחד הבלבולים הכי נפוצים בקרב מתאמנים ואפילו מטפלים לאיבחון של כאבי גב. הטוראקולאמבאר (אני כבר מתייאש לרשום את השם הזה) היא רקמה( פאשיה) ולא שריר, thoracolumbar_fascia1326151435373שנמצאת בחיבור בין הגב התחתון לאלכסונים, ואחת התופעות הכי שכיחות שם היא כאבים באזור(וואלה). במקרה, אחת האבחנות הכי נפוצות שם היא גם: "כאבי גב תחתון או גב תחתון תפוס".

בגלל המיקום של הרקמה, הרבה נוטים לחשוב שכאבים שם קשורים לגב תחתון או כאבי גב. הם…בערך צודקים. בכל זאת, זה חלק מהגב\מגב תחתון.

ושוב, בגלל המיקום של הרקמה, היא חשופה לעומס מכל הכיוונים- כשהגב התחתון עובד, כשהלטיסימוס עובד כשיש עבודת אגן\שרשרת אחורית, או אפילו כשכולם עובדים יחד (סקוואט, דדליפט).tlfa1

והנה הבעיות המרכזיות: כשיש ליקויים בשרירים(לאטס, גלוטס, טרפזיוס\רומבוידס) האלו, העומס נופל על הרקמה, ומתחילים להופיע כאבים בגלל תפקוד לקוי. ואז המתאמנים נשארים עם כאבי גב. גם עומס גדול מאוד על האזור של הגב עלול לגרום לנוקשת ברקמה ולהשאיר סימנים של עיקצוצים וכאבים עמומים לאורך היום, בדומה לרקמת ה IT Band.

במקרה הזה, האפשרויות יכולות להיות: אגן\שכמות\גב תחתון\אלכסונים תפוס\ים, או שאחד מהם קצת דיספונקציונאלי. או כשיש אפילו אי סימטריה בגוף, עקב עקמת או יציבה לא נכונה- כל זה משפיע על הרקמה הזאת, שהתוצאה הסופית היא כאבים.

מה אפשר לעשות בנידון?

כדי לבחון אם בכלל הבעיה היא…ברקמה..הזאת.. כדאי למצוא אותה ולנסות ללחוץ עליה קצת, לראות אם היא מחזירה כאבים. אם כן, כדאי לשחרר את האזור למשך כמה דקות עם עיסויים עמוקים אבל לא חזקים, ולראות אם הכאבים "נחלשים".

אם הכאבים נחלשים, אבל חוזרים במהלך היום\ אימון- סימן שצריך לחפש את האחראי לבעיה.

אופציות לטיפול

אם יש לכם אפשרות להתייעץ עם מאמן\מטפל בעל ניסיון, הייתי ממליץ קודם כל לפנות אליו. גם ללכת לעיסוי רקמות בדגש על החלק האחורי של הגוף יכול להועיל.

מעבר לאיש מקצוע, האפשרויות שכדאי להתחיל איתן הן עיסויים עצמאיים על אזור השכמות, רחב גבי, אגן וגם מתיחות לאגן. וכמובן, עיסוי עמוק באזור הרקמה [קצת מימין\משמאל לזוקפי הגב])

אני תמיד ממליץ ברוב ה-'טיפולים' שלי לעבוד עם עיסויים כבסיס, או אפילו בתור חימום\התחלה. הרבה מאוד פעמים, הם פשוט המקור להרבה בעיות.

אפשר גם לבצע מתיחות, במיוחד המתיחה הזאת. אבל הגישה שלי היא תמיד שמתיחות הינן פתרון זמני ואינו הפתרון לטווח הארוך. אם הבעיה היא בסך הכל שהרקמה נוקשה ותפוסה, עיסויים היו פותרים את הבעיה.

מעבר לעיסויים ומתיחות, כדאי לנסות לעבוד עם תרגילים מבודדים על האזורים כדי לחזק אותם, כמו שכמות, לטיסימוס, אגן ואלכסונים.

לחיזוק האגן

לחיזוק הלטיסימוס

לחיזוק האלכסונים

לחיזוק השכמות

תשלבו את התרגילים בתחילת האימונים, ותתנו להם לפחות שבועיים לפני שאתם שופטים תוצאות.

כדאי מאוד לאחר השבועיים לראות מה מצב הכאבים ולחזור לעבוד ולהתאמן רגיל. במידה והכאבים השתפרו- מצויין! במידה והכאב חוזר, והרקמה שוב נתפסת, סימן שיש בעיה פונקציונאלית\סימטרית שצריך לאבחן כדי לפתור את הבעיה, ורק עיסויים וחיזוק הם תרופה לטווח הקצר, ולא לטווח הארוך. במקרה הזה אני ממליץ לפנות למאמן שיוכל לנסות לאבחן אותכם לתפוס ליקויי יציבה שעשויים להיות המקור לבעיה.

לעוד מידע על הרקמה כאן.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.