טיפ: איך יודעים מהי התזונה הנכונה לירידה במשקל?

Aviv Cohenחיטוב, תזונהLeave a Comment

העולם עדיין קרוע בין מחנות שונות- דל פחמימה, דל שומן, קטוגני, טבעוני- האם אפשר לדעת איזו תזונה תהיה הכי אידיאלית לנו לירידה במשקל?

בני האדם חיו בתנאים שונים והסתגלו בצורה שונה?

דיאטת הפליאו טוענת שהתזונה של האדם הקדמון התבססה בעיקר מבשר- חיות שצד, וירקות ופירות שליקט מהסביבה. אבל עד כמה הטענה הזאת נכונה, או מדוייקת?

יש עדויות לכך שבני האדם היו מפוזרים בכל העולם, ובתנאי סביבה ומחייה שונים. האקלים, האדמה, החי והצומח גרמו לכך שכל "מחנה" אכל בהתאם לסביבה, הסתגל והתפתח לצורת התזונה הזאת. וכך, קיים הסיכוי שנוצר מצב בו בני האדם מגיבים אחרת אחד מהשני לדיאטות שונות.

לייל מקדונלד מציין באחד הפוסטים שלו על ההבדלים בין התגובות השונות של בני האדם, ובמיוחד כלפי הרגישות לאינסולין:

Overall, I think the limited data available on both high and low fat phenotypes as well as how individuals with differing baseline insulin sensitivity/secretion respond to diets supports the observations occurring in the real world in terms of both subjective feelings on a given diet as well as the weight/fat loss response

בציטוט, לייל מציין שההרגשה האינדיוידואלית וההשפעה של הדיאטה שלנו יכולה לרמוז לנו על התגובה של הגוף שלנו לתזונה, ובכך נוכל לאזן בהתאם את הדיאטה שלנו. לא חסרים מקרים בהם מתאמנים שהיו על דל פחמימה נתקעו, וברגע שהתווספו להם עוד פחמימות, דווקא אז בניגוד לחוקי הטבע המשקל המשיך לרדת. מצד שני גם ההפך קורה- ברגע שמתאמנים אחרים חתכו את הפחמימות, גם אז המשקל התחיל\המשיך לרדת.

הדרך היחידה למצוא את התזונה האידיאלית בשבילכם

כל אחת מהדיאטות מציעות שפע של ירידה במשקל ובריאות. אם כל אחת "עובדת", האם זה אומר שלא משנה איזו תזונה נבחר? יכול להיות שכן, ויכול להיות שהתוצאות הן לחלוטין אינדיוידואליות.

כנראה שהאינדיקציה הטובה ביותר בשבילכם היא פשוט להתנסות ולהיווכח בתוצאות של עצמכם– לפי ההרגשה הכללית שלכם, ההשפעה על הגוף, וגם התוצאות של המשקל- אם משהוא לא עובד יכול להיות שהוא פשוט לא מתאים לכם. גם אם תזונה א' משפיעה בקצב מסחרר על אנשים, עליכם היא עלולה פשוט "לא לעבוד".

ההתחלה הטובה ביותר תהיה לשמור על דיאטה מאוזנת ומשם לקחת אותה ולצפות בתגובות והתוצאות של הגוף- מעט\יותר ולמצוא את מה שמרגיש לכם הכי טוב. אם נתקעתם יותר מידי זמן, חבל לשבור את הראש כשיכול להיות שקיימות אופציות יותר טובות בשבילכם.

חשוב לי לציין, שזה ממש לא אומר שצריך לקפוץ בין  דיאטות שונות ולהגיע למסקנות לבד. כדאי ואפילו רצוי להיווכח עם כל שינוי תזונתי ביחד עם תזונאי, ולא לרוץ למסקנות כל כך מהר.

בני אדם הופכים לגזעיים?

בגלל שערבוב בין אזורי מחייה הפך לנפוץ קיום- אפריקאים, אמריקאים, אירופאים ואסיאתים מזדווגים אחד עם השני, נוצר 'ערבוב', שמקשה עלינו עוד יותר להתאים את התזונה שלנו לעצמנו.

אחד הפיתוחים החדשים שנכנס (או ייכנס בעתיד) הוא תזונה על פי גנטיקה. הטענה של הפיתוח היא שהגנטיקה שלנו קובעת למה אנחנו רגישים, מה יהיה חסר לנו, מה משפיע עלינו יותר ומה פחות. לפי הפוטנציאל הגנטי שלנו, נוכל להתאים את התזונה האולטימטיבית שלנו מבלי שנצטרך יותר לנחש.

נכתב בשיתוף פעולה עם רן דקל, מאמן כושר ותזונאי ספורט. ליצירת קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.