למה צריך להיזהר מדיאטות מהירות, ולמה המספרים על המשקל מטעים אותנו

יש סיבה לכך שדיאטות מהירות, וגם דיאטות "כסאח" עובדות כל כך "טוב". התוצאות מרשימות מאוד לטווח הקצר ולפעמים אפשר להגיע לבין 3 עד 10 קילו תוך ימים\שבועות בודדים!

אבל התוצאות הן לא מהסיבות הנכונות. (ולא, אני לא מדבר על אפקט הריבאונד שמתרחש אצל הרבה מתאמנים. זה קיים, אבל יש בעיה פיזיולוגית חשובה יותר).

כדי להבין למה התוצאות הן מהסיבות הלא נכונות, צריך להבין מה משפיע על הגוף שלנו תחת ההגדרה "שינויים במשקל הגוף":

שינויים במשקל הגוף לא מתבטאים רק בשומן. הם מתבטאים גם במסת שריר, ובמאזן הנוזלים בגוף.

אם כך, מה כל כך מיוחד בדיאטות כסאח שאפשר להשיל איתן כל כך הרבה משקל בזמן כל כך קצר? התשובה נמצאת דווקא בשני מקורות שונים ממאגרי השומן שלנו: מאגרי השרירים ומאגרי הנוזלים.

כשלגוף חסר אנרגיה, הוא פונה אל המאגרים שלו כדי לשמור על תפקוד תקין. את זה כולנו יודעים. הגוף יכול לקבל את האנרגיה שלו מפחמימות(גלוקוז), משומן (וכך מתבצעת שריפת השומן בעצם…), אבל גם ממסת שריר.

עיינו רגע בטבלה הבאה, אשר משווה בין פירוק מסת שריר לבין תאי שומן לצורך אנרגיה:

קלוריה לגרם ~ חצי קילו
שומן 9 קלוריות 4,000~ קלוריות
שריר 4 קלוריות 800~ קלוריות


כמה הערות:

* החישוב הוא גס ביותר, ועקב משתנים שונים הוא לא מדוייק כמובן, אבל הוא נותן לנו אינדיקציה מסויימת.

*טכנית, מסת שריר נקיה ויבשה מנוזלים תתן לנו כ- 2000 קלוריות. אבל מכיוון שריר מורכב ברובו ממים, סך הקלוריות הוא מאוד נמוך לחצי קילו שריר.

*הטבלה מתייחסת לשני נתונים שנמצאים על צד הקיצון ולא קורים בפעול: במידה ונשרוף שומן בלבד, או במידה ונשרוף שריר בלבד. בדרך כלל זה תמיד יהיה שילוב תחת יחס מסויים. (4\1 שומן ו4\3 שריר וכן הלאה)

עכשיו, שימו לב לנתון המעניין: חצי קילו של שומן, יניב כ-4,000 קלוריות שהגוף יכול לנצל לאנרגיה. חצי קילו שריר, מניב לגוף רק 800 קלוריות שהגוף יכול לנצל לאנרגיה. הפער העצום הזה מאפשר לי לשחק עוד קצת עם המספרים, מה קורה כשהגוף נמצא תחת גרעון קלורי של 4,000 קלוריות יומיות\שבועיות\חודשיות:

שינויים במשקל
שומן 0.4-0.5 קילו
שריר 2.5 קילו


החישובים הם תאורטיים בלבד.

בזמן שאנחנו יכולים לרדת כחצי קילו מגרעון קלורי של 4,000 קלוריות במידה ונתמקד בשומן, כדי לספק את אותה כמות הקלוריות (אנרגיה) ממסת השריר, הגוף יכול לרדת 2.5 קילו(!).

הנה לכם, דיאטת כסאח. ההבדלים הם עצומים ומסנוורים לנו את כל הראיה.

רק כדי לחדד לך כמה זמן לוקח לשרוף שומן בצורה יעילה, שים לב לנתון הבא: קילו של שומן, הוא בעל פוטנציאל של כ- 9,000 קלוריות. זה המון אנרגיה!

תאי השומן הם מקור עצום של אנרגיה שהגוף יכול להשתמש. אף דיאטה לא תצליח לעזור לכם לשרוף כל כך הרבה שומן בכל כך מעט זמן.

מסת שריר מספקת פחות אנרגיה לעומת שומן, וגורמת לשינוי גדול יותר במשקל הגוף.

אבל זה לא הכל. מעבר למסת השריר, הזכרתי גם את מאזן הנוזלים בגוף.

גם מאזן הנוזלים משפיע על הירידה שלנו במשקל.

האם פעם קרה לכם שנשקלתם יום אחד, ולמחרת הייתם חצי קילו-קילו יותר? או פחות? ושוב, מחרתיים המשקל השתנה- חצי קילו יותר, או חצי קילו פחות. מה, עליתי חצי קילו ביום?! ירדתי קילו ביום?!

אם השינוי היה דרסטי של בין יום- לא "השמנת", אלא השתנה לך מאזן הנוזלים בגוף. רוב גופינו (כ-65%) מורכב מנוזלים. גם רוב מסת השריר שלנו מורכבת מנוזלים. הם גם נמצאים במחזור הדם, בין התאים, בתוך התאים…הם חלק בלתי נפרד מאיתנו. אז מה גורם למאזן נוזלים שלנו להשתנות? בעיקר; פחמימות.

לפחמימות יש השפעה מאוד מכרעת על השינויים במאזן הגוף שלנו. ובעיקר מאגרי הגליקוגן.

מאגרי הגליקוגן הם פחמימות שנמצאות בעיקר בתאי השריר, ומיועדות לספק אנרגיה זמינה לגוף בזמן פעילות ממושכת, או בהעדר פחמימות בתזונה.

פחמימה על בסיסה סופחת נוזלים. ומכיוון שמאגרי הגליקוגן הם מאגרים של פחמימות, יש בהם כמות לא קטנה של נוזלים.

כמו ששמתם לב, אני מאוד אוהב לשחק עם מספרים כדי להדגים את התוצאות בשטח: גרם אחד של גליקוגן, סופח איתו ארבע גרם של נוזלים. 100 גרם של גליקוגן, שווה ערך ל400 גרם של נוזלים.

בממוצע, אדם לא מאומן יכול לצבור כ-300-400 גרם פחמימות במאגרי הגליקוגן. אדם מאומן, יכול לצבור כפול מזה. במשקל גוף, מאגרי הגליקוגן יכולים לתפוס בין 1.2 ל- 1.6 ממשקל הגוף אצל אנשים לא מאומנים, ובין 2 ל- 3 קילו אצל אנשים מאומנים.

השינויים במאגרי הגליקוגן תלויים בשני גורמים: אימונים, ותזונה.

מקור האנרגיה העיקרי שהגוף מנצל לצורך אנרגיה, הוא גלוקוז. התאים, המוח- כולם ניזונים מגלוקוז. גלוקוז הוא תוצאה של פירוק של פחמימה. העדר פחמימה בתפריט התזונתי, יגרום לגוף להשתמש במאגרי הגליקוגן לצורך גלוקוז ואנרגיה(וכשנגמרים מאגרי הפחמימות, הגוף עובר לשומן).

גם פעילות גופנית(אימוני כוח), או פעילות גופנית ממושכת (ריצה) מנצלות את מאגרי הגליקוגן לצורך אנרגיה.

תלוי בכמות הפחמימות שנמצאות בתפריט (אם בכלל) וכמות האימונים\רמת האימונים, הגוף יכול להשיל מתוכו את כל מאגרי הגליקוגן תוך 3 ימים.

אפשר לרדת בין קילו עד 4 קילו בעזרת נוזלים בלבד, תוך 3 ימים בודדים.

לא רע, נכון? יחד עם תזונה לא נכונה, העידר\פעילות גופנית לא נכונה אפשר לשחרר כמויות נוזלים ולפרק הרבה מאוד מסת שריר, שתניב לנו קיצוץ מסיבי במשקל הגוף שלנו, והכל- מהסיבות הלא נכונות.

גם בתקופת מחזור אצל נשים יש שינויים חדים בתזונה. נשים בתקופת המחזור שלהן מדווחות על נפיחות ועליה במשקל, שקורת לרוב בגלל הרגישות של הגוף לפחמימות (בגלל האינסולין), ועיקר העליה היא כתוצאה מנוזלים.

דיאטות לא נכונות גורמות לנו לרדת במשקל בעזרת הסיבות הלא נכונות, אבל המספרים שמתקצצים ממשקל הגוף שלנו מעודדים אותנו להרגיש שאנחנו בדרך הנכונה.


קטע זה נלקח מספרון התזונה שלנו לשריפת שומן, שריפת שומן לאנשים מתאמנים.
הספרון הוא חלק מחבילת האימונים שלנו המודל לעליה במסת שריר.

 

אודות הכותב צפה בכל הפוסטים

Aviv Cohen

תמיד הכרתי את עצמי כאוטודידקט- יש לי הרבה חיבה לקריאה, למידה וכתיבה, ויחד עם הניסיון שצברתי עם מתאמנים ברמות שונות וסוגים שונים (ממבוגרים עם קשיים לספורטאים מענפים שונים) הקמתי בלוג חדש בארץ.

את מירב הכתיבה שלי אני מנסה לנסח בצורה קולחת ונוחה לקריאה, והעיקר להעביר מסרים מסובכים בצורה פשוטה כדי שתוכלו להיות הגרסה טובה ביותר של עצמכם.

אם יש לכם שאלות, צריכים עזרה או אפילו המלצות- תוכלו ליצור קשר איתי ב: Aviv@strongest.co.il

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *

*